2020. május 8., péntek

Katolikus hittan


    Boldog Özséb
A közösségteremtő remete




Néha mindnyájan vágyunk egy kis csendre és magányra, amikor nem zavar semmi és senki, amikor töltődhetünk, de alapvetően arra lettünk teremtve, hogy közösségben éljünk, hogy észrevegyük, hogyan tehetjük széppé a közösen eltöltött időt.
Boldog Özséb is sokáig egyedül élt, később mégis a közösségi életet választotta.


Boldog Özséb Esztergomban született 1200 körül. Szent István által alapított káptalani iskolába járatták.  Szerény, hallgatag, komoly fiú volt: imádkozott, böjtölt, elmélkedett, szorgalmasan tanult. Papként pedig „mindennap mély áhítattal mutatta be a szentmisét”.
Jövedelmét szétosztotta a szegények között. Vágyódott a pilisi erdők vadonába, de tervének megvalósítását az országra zúduló tatár betörés késleltette. Akkoriban sok remete élt Esztergom környékén, a hegyekben. Amikor a városban jártak, hogy készítményeiket eladják, Özséb házát is fölkeresték. A velük való beszélgetésben egyre jobban érezte, hogy remete szeretne lenni.
Négy éven át részt vett a tatárdúlás utáni újjáépítésben, majd lemondott a kanonokságról, és remete lett. Azért választotta a remeteéletet, hogy imádkozzon, böjtöljön és engeszteljen Magyarországért.
Özséb egy alkalommal csodálatos látomásban részesült. Egy éjjel, ima közben, az erdő mélyén sok apró lángot pillantott meg. A lángocskák egymás felé tartottak, s végül tüzes fénynyalábbá egyesültek. Özséb úgy érezte, hogy ez meghívás, hogy egyesítse a szétszórtan élő remetéket, és így is tett. Így alakult meg az általa alapított szerzetesrend. Közösségük pártfogójának Remete Szent Pált az első sivatagi remetét választotta, ezért hívják őket pálosoknak.
A pálos rend ma is fennáll, négy rendházban élnek Magyarországon. Tagjai együtt élnek egymás iránti szeretetben, példát mutatva ezzel másoknak.  A rend tagjai nagyon szeretik Szűz Máriát, ezért a szerzetesek fehér ruhát hordanak, a rózsafüzért szívesen imádkozzák.

Feladat:
Old meg a tankönyv 97/1.2.3. feladatát.

I. Válaszd ki a helyes választ:
Hol született Boldog Özséb?
1. Budapesten
2. Esztergomban
3. Prágában

Honnan jöttek Boldog Özsébhez a remeték?
1. hegyekből
2. sivatagból
3. Bajorországból

Remeteként imáját felajánlotta…
1. meleg ruháért
2. hazájáért
3. kényelmes ágyért

Mit látott látomásban?
1. farkasokat
2. kenyeret
3. lángot

Kit választott a közössége pártfogójának?
1. Remete Szent Antalt
2. Szűz Máriát
3. Remete Szent Pált

                                   
- Boldog Özséb sokat volt egyedül. Minden dolgát egyedül intézte: szorgalmasan tanult, imádkozott, elmélkedett, dolgozott, mégis, mikor Isten a látomás által meghívta őt a közösségi életre, mindjárt igent mondott, hiszen szerette Istent. Gondold át, te igent mondasz-e első szóra a szüleidnek, testvérednek, amikor hívnak, hogy velük legyél: segíts valamilyen munkában, játssz együtt vele, beszélgess vele, hallgasd meg.
- Boldog Özséb együtt élt a rendtársaival és elfogadta, szerette őket olyannak, amilyenek, és megértő volt velük. Mert néha nehéz együtt lenni, együtt dolgozni a másikkal. Gondold át, hogy te mennyire tudsz megértő és türelmes lenni a családtagjaiddal, mennyire tudod elfogadni, ha rossz napja van valakinek, és tudod-e őt úgy is szeretni?
- Észre vetted, hogy mindent könnyebb együtt megcsinálni, mint egyedül? Egyedül lassabban megy, sokkal fárasztóbb. Miért jó közösen dolgozni, játszani? Mikor érezted azt, hogy sokkal könnyebben és vidámabban meg tudtad tenni, el tudtad végezni, (munka, játék...) azért, mert együtt csináltad valakivel?
- Te mit tennél ezekben a  helyzetekben? Fejezd be a mondatokat: tankönyv 98/6. feladat

Heti gyakorlat, összefoglalás:

- Idézd fel, milyen tulajdonságait ismerted meg Boldog Özsébnek?
Szeretetcselekedetek:
- Figyelj oda rá, hogy kevés időt tölts elvonulva, inkább igyekezz együtt lenni a családtagjaiddal
- Kapcsolódj be a közös játékba, munkába
- egy szóra menj és tedd meg, amit kérnek
- Minden nap köszönd meg Istennek a családodat.

Ima:

Köszönöm Istenem, hogy nem vagyok egyedül, köszönöm a családomat. Segíts, hogy egymást segítve tudjunk élni. Ámen.


Angol Normál 05.08. Angol házi határidő módosítása

Kedves Szülők és Gyerekek!

A házi feladat elküldési határidejét módosítom. Az új határidő: 2020.05.09.16:00 

Jó munkát és szép hétvégét Mindenkinek!

Enikő néni

Angol emelt

2020.05.08.    Angol emelt

Dear Kids!

Thank you for yor homework.

Az alábbi linkre kattintva végezd el a gyakorló feladatot!

https://elt.oup.com/student/project/level1/unit03/grammar/exercise1?cc=hu&selLanguage=hu

Mf. 23. old. 4. feladatát is oldd meg és azt kell elküldened.

A füzetbe leírt szabályokat tanuld! ( have got/ has got;   rövid alak )

Határidő: 2020.05.11.
Have a nice weekend.
Andi néni

Matematika_május 8.,péntek

Jó reggelt kívánok!


Számkirály győztesei:
Hétfői: Beni
Keddi: Gréti
Szerdai: Martin
Csütörtöki: Kia

Ti négyen versenyezhettek a heti címért! Itt a versenyfeladatotok:

https://wordwall.net/resource/1645773/matek/id%c5%91

Küldjétek el az eredményét!

________________________________________________________

Mindenki feladata:

A mai napon semmi más dolgotok nem lesz, mint az alábbi nagyon könnyű feladatot megoldani!

https://wordwall.net/resource/1873676/matek/sz%c3%adn-forma-logika-3


Elküldened ma semmit nem kell!



További szép napot kívánok, s kellemes hétvégét!




Német emelt

Kedves gyerekek!

Gyakoroljátok a 14. lecke olvasását, fordítását!
A szavakat, kifejezéseket tanuljátok meg!

Hallgassátok meg az alábbi linken a két szöveget és oldjátok meg hozzá a tk. 84./5. és a tk. 85./3. feladatát!  
Figyelem!!
A tk. 85./3. feladatában elírás van: javítsátok már át az utolsó nevet!
 Johann helyett die Mutter schläft.

http://www.zielkiado.hu/letoltes/hanganyag/Komm%20mit%201%20-%20NEU/CD2/01-66.mp3

További feladatok: Mf. 51./3.

Az "asztalt megteríteni" kifejezést még a 6. leckében tanultuk. Keressétek ki az olvasmány szövegéből (tk.41.old.)!
Figyeljetek a helyes ragozásra és a szórendre!
Ne felejtsétek el, hogy az ige hol áll a kijelentő mondatban!

Kérem az elkészített feladatokat a szokott módon bemutatni!

Határidő: május 11.

05. 08. péntek nyelvtan, etika, fejlesztő

Jó reggelt kívánok! 😃
 
Nyelvtan 77. óra 
Elérkeztünk az összefoglaláshoz. 
Minden, amit az igéről tanultunk a Tk. 89- 91. oldalán megtalálható.
Ha a feladatok megoldása közben elbizonytalanodnál ide kell csak lapoznod segítségért.
 
A munkafüzet 100. oldal 1. feladat a ; b; c részét kell megoldanod.
Találós kérdésekben kell aláhúznod az igéket, majd csoportosítva leírni őket.
Ismétlés: az ige cselekvést, létezést, történést fejez ki. Mit csinál? Mit cselekszik? Mi történik?
Létezést kifejező igék: van, volt, lesz, nincs, sincs.

Szorgalmi feladat: mf. 100./ 2.
Beküldendő az 1. feladat (ha szorgalmas vagy, akkor a 2. is), határidő 05. 08. ma este.


Etika 31. óra
A Föld napján, már elolvastad a tudnivalókat és a rejtvényt is megfejtetted. 
Már tudod, hogy mennyire fontos a környezetvédelem.
Nagyon egyszerű feladatod lesz: Ma te vidd ki a szemetet! Segíts anyának és apának! 😉   

Matek fejlesztő

  https://learningapps.org/2684484
 

05.08. Református hittan

Sziasztok!

Egy tanulságos történet következik. Megtaláljátok a Tankönyv 50. oldalán, a Munkafüzet 65. oldalán, valamint ebben a diavetítésben:

http://refpedi.hu/hatteranyagok/digitalis%20hittan/8het/4.o.Zebedeus%20fiainak%20k%C3%A9r%C3%A9se_gy%C3%BClekezeti_2020.04.23.MTE.pptx

Jó tanulást, jó egészséget, kitartás!

Angol Normál 05.08.

Kedves Szülők és Gyerekek!

A mai téma: Numbers 0-20 Exercises= Számok 0-20, gyakorlás

 A következő linkeken számokkal kapcsolatos játékos feladatokat találtok.
A linken annyiszor oldjátok meg a feladatot, amennyiszer szeretnétek.

Az 1. és a 2. feladat megoldását írjátok le a VONALAS FÜZETbe!

Ha valakinek problémája akad a linkekkel:

A)Írja le a VONALAS FÜZETBE 20-tól 0-ig visszafelé a számokat!
B) Másolja le a következő számokat a füzetbe és írja mellé belűvel vagy számmal a megefelelőt!
A számok:
0:
8: 
18:
4: 
12: 
thirteen:
fifteen:
five:
nine:
twenty
 

Fényképezzétek le a füzetet!
Küldjétek el az e-mail címemre 2020.05.08. 19:00-ig!

A linkek: 

1.https://agendaweb.org/exercises/vocabulary/numbers/audio-10-20
A VONALAS FÜZETbe írjátok le a helyes megoldásokat!
 
2.https://agendaweb.org/exercises/vocabulary/numbers/10-20 
A VONALAS FÜZETbe írjátok le az első 10 helyes megoldást!

3.https://agendaweb.org/exercises/vocabulary/numbers/11-20-write 
Nem kell leírni a füzetbe!

4.http://scoop.samlaget.no/_upl/skolebok/scoop/numbers-connect-0-20/numbers-connect-0-20.html
Nem kell leírni a füzetbe!

5.http://scoop.samlaget.no/_upl/skolebok/scoop/numbers-10-20-memory/numbers-10-20-memory.html
Nem kell leírni a füzetbe! 
 
Köszönöm szépen a képeket előre is!

Jó munkát!

Enikő néni

Normál német

Hallo!

Az iskolai tárgyak, személyek elé írjátok oda a határozott névelőket! der-die-das (bal oszlop)

Mf. 34/4

Próbáljatok minél több összetett szót alkotni, ami az iskolával kapcsolatos!

Mf. 35/6

03.12. Református hittan

  Kedvesek! Ismerkedjetek meg Virágvasárnap történetével. Nézzétek meg a diavetítést (PowerPoint vagy más diavetítő szükséges). A történet...